O strukturze wiedzy studentów pierwszego roku astronomii


Joanna Molenda-Żakowicz

Instytut Astronomiczny, Uniwersytet Wrocławski

Sesja IX: Popularyzacja nauki i edukacja

Środa 13.09.2023 12:45 – 13:00

abstrakt:
Kontekst: Rekrutacja na studia astronomiczne, polegająca na przeliczaniu wyników matur na punkty rekrutacyjne, nie zawsze pozwala oszacować, czy kandydaci posiadają wystarczającą wstępną wiedzę i umiejętności konieczne do udanego studiowania na tym kierunku. Ta niepewność utrudnia stwierdzenie czy programy studiów są dobrze dopasowane do poziomu przyjętych osób.

Cel: Naszym celem było zbadanie poziomu podstawowej wiedzy astronomicznej osób rozpoczynających studia na kierunku astronomia i określenie czynników go różnicujących, a następnie sformułowanie zaleceń dotyczących ewentualnych modyfikacji treści programowych przekazywanych na studiach.

Metody: Dla ustalenia odpowiedzi na pytanie o poziom wiedzy studentów przeprowadzono badanie empiryczne, które miało formułę testu składającego się z szeregu twierdzeń, których prawdziwość należało zweryfikować. Badanie objęło okres czasu od roku 2008 do roku 2022 i dotyczyło studentów pierwszego roku astronomii w czterech ośrodkach akademickich.

Wyniki: Uzyskane wyniki pokazują, że chociaż średni poziom wiedzy osób rozpoczynających studia astronomiczne można uznać za zadowalający, to jednak wśród studentów rozpoczynających studia na kierunku astronomia można znaleźć osoby o zaskakująco niskim poziomie wiedzy ogólnej z tej dziedziny. Ponadto, analiza czasowa badanego szeregu pokazuje zauważalny, niepokojący trend spadkowy średniego poziomu wiedzy studentów.

Wnioski: W celu właściwego zaadresowania wymienionych problemów rekomendujemy stałe monitorowanie stanu wiedzy nowoprzyjętych studentów astronomii np. poprzez wykonywanie tego samego lub podobnego badania empirycznego i odpowiednie modyfikowanie nauczanych treści, tak by uzupełnić wykryte braki wiedzy.