Bieżące wiadomości i wydarzenia z badań Kosmosu

Wiadomości na temat badań Kosmosu zamieszczane w portalu Uranii. Po kliknięciu w tytuł można przejść do pełnej wersji tekstu w danym serwisie.

2021-09-28 10:42 - (Urania) - Rakieta Atlas V wysłała na orbitę satelitę obserwacyjnego Landsat 9 dla NASA
Z kosmodromu Vandenberg w Kalifornii przeprowadzono start rakiety Atlas V z satelitą obserwacji Ziemi Landsat 9.

2021-09-28 08:41 - (Urania) - Studenci Politechniki Rzeszowskiej z drugim miejscem w międzynarodowych zawodach IRDC
Zespół Legendary Rover, który tworzą studenci Politechniki Rzeszowskiej, zdobył drugie miejsce w międzynarodowych zawodach IRDC – za projekt łazika służącego do eksploracji jaskiń lawowych na Marsie.

2021-09-27 12:57 - (Urania) - Edukacyjna trasa „108 minut” została otwarta w Rzepienniku Biskupim
9 września br. w Rzepienniku Biskupim na Podkarpaciu przy Obserwatorium Astronomicznym im. Królowej Jadwigi miało miejsce oficjalne otwarcie nowej trasy edukacyjnej (szlaku turystycznego) nazwanej „108 minut”. Nazwa nie jest przypadkowa, gdyż nawiązuje do pierwszego lotu Jurija Gagarina, a sama trasa pozwala poznać historię lotu w kosmos, który 60 lat temu odbył Jurij Gagarin.

2021-09-25 20:33 - (Urania) - Pierwsza rotacja na Chińskiej Stacji Kosmicznej zakończona
We wrześniu zakończyła się najdłuższa w historii chińska kosmiczna misja załogowa. Trzech astronautów wróciło z Chińskiej Stacji Kosmicznej na Ziemię w statku Shenzhou 12.

2021-09-25 20:00 - (Urania) - Ocena wpływu supermasywnej czarnej dziury
Duże galaktyki goszczą w swoich centrach supermasywne czarne dziury. Podczas badań tych obiektów w pobliskich galaktykach naukowcy odkryli, że masy czarnych dziur mogą być powiązane z pewnymi właściwościami tych galaktyk. Ale czy jest to prawdą w przypadku bardziej odległych galaktyk, które widzimy takimi, jakimi były, gdy Wszechświat był młodszy?

2021-09-25 17:51 - (Urania) - Krótka lista dziwnych galaktyk
Odkształcają się, przyciągają, zderzają się. Najbardziej osobliwe galaktyki ujawniają sekrety ewolucji galaktyk i całego kosmosu!

2021-09-25 15:45 - (Urania) - Sieć satelitarna OneWeb na półmetku budowy
14 września 2021 r. z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystartowała rakieta Sojuz 2.1b z 10. zestawem satelitów telekomunikacyjnych sieci Starlink. Lot zakończył się powodzeniem, po kilku godzinach operacji górnego stopnia rakietowego Fregat wszystkie 34 satelity trafiły na niską orbitę polarną o wysokości około 450 km.

2021-09-24 19:28 - (Urania) - Odkrywanie tajemnic wczesnych masywnych galaktyk działających bez paliwa
Nowe badania ujawniają, że wczesne galaktyki nie mają paliwa i coś powstrzymuje je przed ponownym jego zgromadzeniem.

2021-09-24 14:33 - (Urania) - Zorze na Jowiszu mogą generować fale ciepła
Procesy, które wywołują olśniewające spektakle świateł ponad biegunami Jowisza, generują też najprawdopodobniej duże ilości ciepła.

2021-09-24 11:03 - (Urania) - Żegnamy lato: skutki pożarów na półkuli północnej
Naukowcy z Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) dokładnie monitorowali minione lato, w którym doszło do poważnych pożarów dewastujących wiele krajów na półkuli północnej i powodujących rekordowe emisje dwutlenku węgla w lipcu i sierpniu. Podczas tegorocznego sezonu pożarów borealnych ich liczba, trwałość i intensywność były niezwykłe.

2021-09-23 22:36 - (Urania) - Pół miliona widzów na ERC 2021
Tegoroczna, siódma edycja European Rover Challenge to marsjańskie wulkany na największym sztucznym torze marsjańskim, dwie formuły zawodów, rozmowa z wiceszefem NASA, połączenie na żywo z innym dużym festiwalem Ars Electronica w Linzu, wystawa NASA, podglądanie na żywo misji symulacyjnej w habitacie Lunares, marsjański turniej e-sportowy oraz niesamowite prelekcje, pokazy i debaty z gośćmi specjalnymi z całego świata. A przede wszystkim blisko pół miliona osób, które na żywo uczestniczyły w ciągu trzech dni w ERC 2021.

2021-09-23 16:46 - (Urania) - Obserwowanie procesów gwiazdotwórczych pod nowym kątem
Astronomowie od dawna borykają się z problemem badania trójwymiarowego Wszechświata poprzez jego dwuwymiarowe odwzorowanie na naszym niebie. Jednak wraz z rozwojem technologii, korzystają z coraz bogatszych danych obejmujących więcej wymiarów.

2021-09-22 17:02 - (Urania) - Badania nad tajemniczymi pozostałościami rentgenowskimi po rozbłyskach gamma
Krótkie rozbłyski promieniowania gamma to niezwykle jasne wybuchy wysokoenergetycznego światła, które trwają kilka sekund. Wiele z tych wybuchów pozostawia po sobie tajemniczy materiał: długotrwałą „poświatę” promieniowania, w tym promieniowania rentgenowskiego.

2021-09-22 12:27 - (Urania) - Początek jesieni i wrześniowy Księżyc Żniwiarzy
Wrześniowa pełnia już za nami, wciąż jednak warto spoglądać na jasny Księżyc Żniwiarzy, pamiętając jednocześnie, że właśnie dziś rozpoczyna się… astronomiczna jesień.

2021-09-21 12:13 - (Urania) - Spojrzenie w październikowe niebo 2021
Merkurego można będzie szukać nisko na porannym niebie dopiero w drugiej połowie miesiąca. 26 X nad ranem znajdzie się on na niebie najdalej od Słońca (elongacja zachodnia, 18 stopni). Natomiast w zorzach nisko na zachodnim niebie znajdziemy Wenus, którą możemy obserwować przez prawie 2,5 godziny po zachodzie naszej Gwiazdy. W dniu 29 X, wieczorem, znajdzie się ona na niebie najdalej od Słońca (elongacja wschodnia 47 stopni). Mars kryje się przez cały miesiąc w promieniach Słońca, by się pojawić na porannym niebie dopiero w drugiej połowie listopada.

2021-09-20 15:01 - (Urania) - Ciężkie metale wskazują na niezwykle gęstego białego karła
Zespół astronomów wykorzystał obserwacje rentgenowskie z kosmicznego obserwatorium XMM-Newton do wykrycia obecności metali ciężkich w pozostałości po supernowej 3C 397. Odkryli region, który jest bogaty w tytan i chrom, oprócz częściej spotykanych manganu, żelaza i niklu.

2021-09-20 12:21 - (Urania) - Zakończyła się misja Inspiration4. Załoga wróciła na Ziemię
Statek załogowy Crew Dragon "Resilience" wodował u wybrzeży Florydy w Oceanie Atlantyckim, kończąc trwającą trzy dni misję orbitalną Inspiration4.

2021-09-19 20:14 - (Urania) - Czy baza marsjańska zostanie zbudowana z... krwi astronautów?
Transport pojedynczej cegły na Marsa kosztuje około 2 mln USD, co sprawia, że ​przyszła budowa kolonii marsjańskiej może być zbyt kosztowna. Aby temu zaradzić, naukowcy z University of Manchester opracowali recepturę na podobny do betonu materiał, który powstaje poprzez połączenie marsjańskiego pyłu z krwią, uryną, potem i łzami astronautów.

2021-09-19 18:38 - (Urania) - Niespodzianka: Droga Mleczna nie jest jednorodna
Astronomowie z Uniwersytetu Genewskiego zaobserwowali kompozycję gazów w naszej galaktyce i wykazali, że, wbrew dotychczasowym modelom, nie są one jednorodnie wymieszane.

2021-09-17 14:52 - (Urania) - Wybrano władze Polskiego Towarzystwa Astronomicznego na kadencję 2021-2025
15.09.2021 r. odbyło się Walne Zebranie członków Polskiego Towarzystwa Astronomicznego (PTA), które wybrało władze na lata 2021-2025. Prezesem został prof. dr hab. Marek J. Sarna.