Bieżące wiadomości i wydarzenia z badań Kosmosu

Wiadomości na temat badań Kosmosu zamieszczane w portalu Uranii. Po kliknięciu w tytuł można przejść do pełnej wersji tekstu w danym serwisie.

2022-01-20 18:34 - (Urania) - Badanie magnetosferycznego pochodzenia szybkich błysków radiowych
Astronomowie zaczynają docierać do źródeł szybkich błysków radiowych – potężnych, ulotnych błysków fal radiowych obserwowanych w odległościach pozagalaktycznych.

2022-01-19 19:48 - (Urania) - Ewolucja galaktyki: kosmiczny romans zapisany w gwiazdach
Międzynarodowy zespół astronomów wykonał krok naprzód w zrozumieniu ewolucji galaktyk, a tym samym opowiedział historię zapisaną w niebie.

2022-01-18 23:52 - (Urania) - Popiół z erupcji wulkanu Tonga osiąga rekordową wysokość
Erupcja wulkanu Tonga była najpotężniejszą, jakiej nasza planeta doświadczyła od 30 lat. Satelity pogodowe wykryły chmurę popiołu, która rozprzestrzeniła się nad Australią, na wysokości ponad 39 kilometrów nad powierzchnią Ziemi. To pierwszy przypadek wykrycia pyłu wulkanicznego tak wysoko w atmosferze.

2022-01-18 17:13 - (Urania) - Modelowanie struktury i dynamiki żelazowych wnętrz egzoplanet
Odkrycie ponad 4500 egzoplanet stworzyło potrzebę modelowania struktury i dynamiki ich wnętrza. Jak się okazało, kluczową rolę odgrywa w tym żelazo.

2022-01-18 14:46 - (Urania) - Naukowcy z UŁ w międzynarodowym zespole budującym teleskop LST-1
LST, Large Size Telescope o 23-metrowej średnicy zwierciadła, jest największym z teleskopów, które staną się częścią globalnego Obserwatorium Cherenkov Telescope Array (CTA). Teleskopy LST budowane są przy współpracy instytutów z 11 krajów, w tym z Polski.

2022-01-18 14:21 - (Urania) - Międzynarodowa Stacja Kosmiczna skomunikowana z Ziemią przez SpaceDataHighway
Stworzony przez inżynierów Airbusa przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) system SpaceDataHighway zapewnia łączność szerokopasmową między Międzynarodową Stacją Kosmiczną a Ziemią.

2022-01-18 14:05 - (Urania) - Astronomowie badają wpływ satelitów Starlink na obserwacje kosmosu
Amerykańska firma SpaceX planuje umieszczenie na orbicie wokółziemskiej 42 tysięcy satelitów telekomunikacyjnych. Międzynarodowy zespół astronomów kierowany przez dr. Przemysława Mroza z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego zbadał, jak rosnąca liczba satelitów wpłynie na prowadzenie obserwacji astronomicznych z powierzchni Ziemi.

2022-01-17 18:24 - (Urania) - Pierwszy start rakietowy Chin w 2022 roku z tajnym satelitą
Chiny przeprowadziły swój pierwszy start orbitalny w 2022 roku. Rakieta Długi Marsz 2D wyniosła na orbitę tajnego satelitę Shiyan 13.

2022-01-17 17:52 - (Urania) - „Mała” supermasywna czarna dziura może zawierać wskazówki dotyczące tego, jak te olbrzymy powstają
Odkrycie supermasywnej czarnej dziury w stosunkowo małej galaktyce może pomóc astronomom rozwikłać tajemnicę związaną z tym, jak rosną największe czarna dziury.

2022-01-16 18:41 - (Urania) - Bąbel o wielkości 1000 lat świetlnych źródłem wszystkich młodych gwiazd w otoczeniu Słońca
Astronomowie odtworzyli historię ewolucji gwiazd w sąsiedztwie Słońca. Pokazali jak ciąg zdarzeń, który rozpoczął się 14 milionów lat temu, doprowadził do powstania ogromnego bąbla o aktualnej średnicy około 1000 lat świetlnych, który jest odpowiedzialny za powstanie wszystkich młodych gwiazd w pobliżu Słońca. Jak doszło do powstania tych młodych gwiazd?

2022-01-16 18:05 - (Urania) - Znaleziono najjaśniejszą supernową świecącą w promieniach X
Odkryto kolejnego członka nowej klasy wybuchów supernowych – najjaśniejszą z nich zaobserwowaną w promieniach rentgenowskich. Nowe zdarzenie, nazwane AT2020mrf, jest dopiero piątą odkrytą do tej pory supernową należącą do klasy tzw. „Krowy”. Nazwa grupy pochodzi od pierwszej supernowej odkrytej w tej klasie, AT2018cow, której przypadkowo wygenerowana nazwa składała się ze słowa „krowa” (ang. cow).

2022-01-16 15:10 - (Urania) - Pierwsza faza naukowa prawie zakończona. Kronika łazika Perseverance #5
Wracamy do relacjonowania działań marsjańskiego łazika Perseverance. W kolejnym odcinku naszego cyklu podsumowujemy co działo się z pojazdem i towarzyszącym mu helikopterem w pierwszych miesiącach kampanii naukowej.

2022-01-15 10:24 - (Urania) - Rakieta LauncherOne umieszcza na orbicie 7 satelitów, w tym dwa dla polskiej firmy SatRevolution
Firma Virgin Orbit przeprowadziła 13 stycznia udany lot orbitalny swojej rakiety LauncherOne, startującej spod samolotu Boeing 747. W misji nazwanej “Above the Clouds” na niską orbitę okołoziemską trafiło 7 satelitów: 4 dla Sił Kosmicznych USA, 2 dla polskiej firmy SatRevolution i satelita amerykańskiej firmy Spire Global.

2022-01-14 17:25 - (Urania) - Kosmiczny „pająk” źródłem potężnych promieni gamma
Badany przez teleskop SOAR układ podwójny biały karzeł-pulsar milisekundowy, jest pierwszym, który został odkryty na przedostatnim etapie swojej ewolucji.

2022-01-14 16:24 - (Urania) - SpaceX wysyła na orbitę 105 satelitów we współdzielonej misji Transporter-3
Firma SpaceX wykonała drugą misję orbitalną w 2022 roku. Rakieta Falcon 9 przeprowadziła lot Transporter-3 poświęcony mniejszym satelitom dla wielu klientów. Na orbitę trafiło 105 obiektów, w tym cztery statki polskiej firmy SatRevolution i dwa fińsko-polskiej spółki ICEYE.

2022-01-14 13:07 - (Urania) - Pionowe ruchy powietrza mogą wynieść bakterie na wysokość 120 km
Naukowy z Higgs Centre for Theoretical Physics w Wielkiej Brytanii znaleźli dane sugerujące, że ruchy pionowe w atmosferze Ziemi wypychają bakterie na wysokość ponad 120 km. W artykule opublikowanym w Proceedings of the Royal Society A Arjun Berera i Daniel Brener przedstawili model opisujący zachowanie silnych wiatrów w górnych partiach atmosfery.

2022-01-13 23:50 - (Urania) - Złudzenie ciągłości Ramienia Perseusza?
Do tej pory astronomowie uważali, że Ramię Perseusza posiada wąski i wyraźnie widoczny kształt. Jednak najnowsza publikacja J. Peek’a ze współpracownikami pokazuje, że przynajmniej fragment Ramienia Perseusza położony na zewnątrz orbity galaktycznej Słońca może być iluzoryczny – bez jakiejkolwiek wyraźnie określonej struktury. Ta iluzja jest wynikiem złożoności – co zostało po raz pierwszy przewidziane przez W. Burtona już w 1971 roku.

2022-01-13 20:00 - (Urania) - Pory roku na planecie pozasłonecznej
Wyobraźmy sobie, że znajdujemy się w miejscu, w którym wiatr wieje tak silnie, że porusza się z prędkością dźwięku. To tylko jeden z ciekawych aspektów atmosfery XO-3b, jednej z egzoplanet znanych jako gorące Jowisze. Ekscentryczna orbita planety prowadzi też do zmian okresowych setki razy silniejszych niż te, których doświadczamy na Ziemi.

2022-01-13 19:06 - (Urania) - Satelita NASA IXPE rozpoczyna badania naukowe
Najnowsze oczy rentgenowskie NASA już otwarte i gotowe do odkryć. Po ponad miesiącu w kosmosie satelita Imaging X-ray Polarimetry Explorer (IXPE) rozpoczął pracę i zaczął namierzać najgorętsze i najbardziej energetyczne obiekty we Wszechświecie.

2022-01-13 18:18 - (Urania) - Odkryto pierwszą eksplozję supernowej z gwiazdy Wolfa-Rayeta
Dzięki badaniom międzynarodowego zespołu astronomów odkryto pierwszą w swoim rodzaju eksplodującą gwiazdę, o której sądzono, że istnieje tylko w teorii. Wyniki badań zostały opublikowane w Nature.