Bieżące wiadomości i wydarzenia z badań Kosmosu

Wiadomości na temat badań Kosmosu zamieszczane w portalu Uranii oraz w serwisie edukacyjnym Orion. Po kliknięciu w tytuł można przejść do pełnej wersji tekstu w danym serwisie.

2017-01-19 16:51 - (Urania) - Polscy inżynierowie wezmą udział w konstrukcji elementów największego teleskopu świata
Budowa gigantycznego, 39-metrowego teleskopu ELT, ma coraz więcej polskich akcentów. Okazuje się, że polski oddział firmy SENER będzie wykonywał część prac związanych z kontraktem podpisanym wczoraj przez SENER Group z Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO).

2017-01-19 13:09 - (Urania) - Tajemniczy obiekt w radiogalaktyce Cygnus A
W zeszłym tygodniu na spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego w Grapevine w Teksasie doniesiono o odkryciu ciekawego, tajemniczego i bardzo jasnego obiektu w znanej radiogalaktyce Cygnus A.

2017-01-18 21:30 - (Urania) - Planety rodem z Gwiezdnych Wojen w naszej galaktyce
Wszechświat Gwiezdnych Wojen jest pełen życia. Czy jest możliwe, że nasz jest równie zróżnicowany? Niektóre z planet odkrytych w naszej galaktyce mogą być bardzo podobne do tych pojawiających się w filmach Lucasa, takich jak jałowa Tatooine, tropikalna Scarif, a nawet lodowa Hoth.

2017-01-18 21:23 - (Urania) - Masowa awaria zegarów systemu nawigacji Galileo
Atomowe zegary pokładowe na satelitach europejskiego systemu nawigacji Galileo przestają działać w alarmowym tempie. Profesor Jan Woerner – dyrektor generalny Europejskiej Agencji Kosmicznej poinformował na spotkaniu z dziennikarzami o masowej awarii i tym, że możliwe są opóźnienia w wysłaniu kolejnych satelitów konstelacji.

2017-01-18 17:40 - (Urania) - Podpisano kontrakty na zwierciadła i czujniki dla ELT
Dzisiaj Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) podpisało kolejne cztery kontrakty na budowę elementów Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT), który ma mieć 39 metrów średnicy.

2017-01-18 10:15 - (Urania) - Sieć radioteleskopów ALMA obserwuje Słońce
Po raz pierwszy skierowano anteny sieci radioteleskopów ALMA na Słońce, uzyskując szczegółowe obrazy plamy słonecznej - poinformowało poinformowało Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) reprezentujące Europę w globalnym projekcie ALMA.

2017-01-17 13:31 - (Urania) - Bolid dzienny nad Norwegią
15 stycznia 2017 roku o godzinie 13:48 UT obserwatorzy w Norwegii dostrzegli na niebie bardzo silny rozbłysk światła. Według licznych świadków na dziennym niebie pojawił się bardzo jasny bolid a w kilka minut po zjawisku słyszalne były efekty dźwiękowe przypominające odgłos burzowego grzmotu.

2017-01-17 08:00 - (Urania) - Nowy instrument z Caltech i rozplątywanie kosmicznej sieci
Wszechświat nie jest tak pusty jak mogłoby się zdawać – nawet w przestrzeniach między galaktykami i ich gromadami. Astronomowie sądzą, że istnieją tam ogromne, chłodne włókna gazu, które rozciągają się w pozornie pustej przestrzeni i są ledwo widoczne, przez co trudne do wykrycia. Gaz ten może odpowiadać za ewolucję galaktyk. Do największego z optycznych teleskopów świata przybędzie już jutro nowy instrument - Keck Cosmic Web Imager - KCWI, który ma szansę przyjrzeć się tej kosmicznej sieci nieco lepiej niż kiedykolwiek przedtem.

2017-01-16 22:26 - (Urania) - Zmarł Eugene Cernan, ostatni astronauta chodzący po Księżycu
NASA poinformowała iż dzisiaj (16 stycznia) zmarł astronauta Eugene Cernan (Gene Cernan). Był ostatnim człowiekiem spacerującym po powierzchni Księżyca w ramach misji Apollo 17 w 1972 roku.

2017-01-15 17:46 - (Urania) - "Gorący Jowisz" krążący wokół pobliskiej gwiazdy zmiennej

Astronomowie odkryli kolejnego „gorącego Jowisza”, egzoplanetę krążącą wokół pobliskiej gwiazdy typu T Tauri, znanej jako TAP 26. Nowo odkryty obiekt, nazwany TAP 26b, jest około 66% masywniejszy od Jowisza i okrąża swoją macierzystą gwiazdę z okresem 10 dni. Odkrycie zostało zaprezentowane w papierowym wydaniu na arXiv.org 6 stycznia.

2017-01-15 14:41 - (Urania) - Marsjańskie igloo
Misja załogowa na Marsa wydaje się obecnie całkiem prawdopodobna. Ma szansę odbyć się w następnej dekadzie. Podczas gdy trwają już pierwsze próby kompletowania marsjańskiej załogi, naukowców wciąż trapią różne problemy i wątpliwości. Na przykład pytanie o to, gdzie osadnicy marsjańscy będą mieszkać. Jednym z pomysłów inżynierów z Centrum NASA Langley jest wykorzystanie obecnej na Czerwonej Planecie wody – miałaby ona być wykorzystywana do budowy czegoś w rodzaju kosmicznego igloo.

2017-01-15 11:53 - (Urania) - Nieudany lot najmniejszej rakiety świata
Zmodyfikowana rakieta sondażowa, mająca stać się najmniejszą na świecie rakietą orbitalną wzbiła się w niedzielę po północy polskiego czasu w powietrze, by wynieść na orbitę minisatelitę akademickiego TRICOM-1. Rakieta nie osiągnęła jednak nigdy orbity. Zespół naziemny stracił telemetrię po 20 sekundach pracy pierwszego stopnia. Zaobserwowano separację dolnego stopnia rakiety, jednak górny stopień z satelitą, po weryfikacji swojego złego położenia nie uruchomił silnika i anulował misję. Wszystkie elementy rakiety spadły z satelitą do Oceanu Indyjskiego.

2017-01-14 22:26 - (Urania) - Udany powrót Falcona 9. Rakieta wynosi satelity Iridium NEXT
Z kompleksu startowego w bazie lotniczej Vandenberg w Kalifornii wystartowała o godzinie 18:54 (czasu polskiego) rakieta Falcon 9 z satelitami telekomunikacyjnymi Iridium NEXT. Był to długo oczekiwany powrót do lotów tej rakiety, po wrześniowym wybuchu, który zniszczył przygotowywaną do startu rakietę oraz satelitę AMOS-6.

2017-01-14 14:23 - (Urania) - Czy istnieją wulkany na kometach?
Wulkany nie muszą posiadać tylko księżyce i ich planety. Komety krążące po orbitach między Marsem a Jowiszem, wydają się mieć swoje własne oznaki lodowej przeszłości, powiązanej z wulkanizmem, wyrzucając zamarznięty materiał zamiast gorącej lawy.

2017-01-13 20:20 - (Urania) - Udana wymiana akumulatorów podczas spaceru kosmicznego na ISS
Amerykanin Shane Kimbrough oraz Francuz Thomas Pesquet spędzili 5 godzin i 58 minut pracując na zewnątrz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Astronauci zaliczyli kolejny udany spacer kosmiczny. Udało im się dokonać wymiany baterii dla kolejnej linii zasilania oraz kilka dodatkowych zadań.

2017-01-13 11:46 - (Urania) - Lotnicze obserwatorium SOFIA zbadało Jowisza
Teleskop pracujący na pokładzie samolotu wykonał mapy Jowisza w podczerwieni. Obserwacje spektroskopowe teleskopem SOFIA dały w sporym zakresie długości fali dokładność taką, jaka była do tej pory możliwa jedynie w przypadku obserwacji prowadzonych z przestrzeni kosmicznej - pochwaliła się NASA.

2017-01-13 09:46 - (Urania) - Rozpoczęła się renowacja teleskopu, którym odkryto Plutona
Pluton został odkryty w 1930 roku. Teleskop, którym tego dokonano, to obecnie zabytkowy instrument przyciągający bardzo wielu turystów do Obserwatorium Lowella (USA). Rozpoczęły się prace renowacyjne teleskopu i jego kopuły.

2017-01-12 19:45 - (Urania) - Szczecinianie zadecydują czy powstanie obserwatorium i planetarium
Od 9 do 18 stycznia mieszkańcy Szczecina, niezależnie od wieku, mogą oddać głosy na projekty, które zostaną zrealizowane w ramach budżetu obywatelskiego. Można głosować m.in. na projekt Astrolab, czyli budowę edukacyjnego obserwatorium astronomicznego i planetarium. Projekt ma numer #102. "Urania" zachęca do głosowania!

2017-01-11 20:17 - (Urania) - Planetoida minęła nas w połowie drogi między Ziemią a Księżycem
Dwa dni temu nowo znaleziona planetoida minęła nas niemal dokładnie w połowie odległości pomiędzy Ziemią a Księżycem. Naukowcy pracujący w projekcie Catalina Sky Survey odkryli ją w zeszłą sobotę.

2017-01-11 15:00 - (Urania) - Naukowiec, który chce nawiązać kontakt z Proximą Centauri b
Program SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence) zakłada nasłuch nieba w poszukiwaniu wiadomości radiowych wysyłanych do nas przez obce cywilizacje kosmiczne. Jest dziś dość dobrze rozpoznawalny. Ale nie każdy wie, że istnieje także grupa osób działających jako METI (skrót od Messages to Extraterrestrial Intelligence), która chce w pewnym sensie odwrócić sytuację i wysyłać w Kosmos wiadomości, których nadawcą są Ziemianie.