Bieżące wiadomości i wydarzenia z badań Kosmosu

Wiadomości na temat badań Kosmosu zamieszczane w portalu Uranii oraz w serwisie edukacyjnym Orion. Po kliknięciu w tytuł można przejść do pełnej wersji tekstu w danym serwisie.

2017-05-28 17:32 - (Urania) - DOCS+SCIENCE czyli filmy o nauce i technice na 57. Krakowskim Festiwalu Filmowym
W ramach 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbędą się specjalne pokazy filmów o nauce i technice, zatytułowane DOCS+SCIENCE. Będzie je można oglądać od 29 maja do 2 czerwca. Opisujemy filmy, które będzie można zobaczyć. Czasopismo i portal Urania objęły patronat medialny nad tym wydarzeniem.

2017-05-28 15:00 - (Urania) - Największa mapa (Wszech)świata
W ramach przeglądu nieba Sloan Digital Sky Survey (SDSS) zidentyfikowano i zbadano ponad 147 tysięcy kwazarów. Dzięki nim powstała pierwsza w swoim rodzaju, trójwymiarowa mapa bardzo wczesnego Wszechświata. Jest to na dziś dzień największa (obejmująca największy zakres współrzędnych przestrzennych) mapa stworzona przez człowieka!

2017-05-27 12:12 - (Urania) - Rozpoczęcie budowy gigantycznego teleskopu ELT - filmy
Rozpoczęła się budowa największego optycznego teleskopu świata. Prezentujemy materiały filmowe dotyczące Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT) przygotowane przez Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO).

2017-05-27 10:48 - (Urania) - Rozpoczęcie budowy teleskopu ELT - zdjęcia
26 maja oficjalnie rozpoczęła się budowa kopuły i głównej struktury Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT). Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) przygotowało liczne wizualizacje jak będzie wyglądał ten gigant. Prezentujemy je, a także zdjęcia z uroczystości, która odbyła się w obserwatorium w Chile.

2017-05-26 23:31 - (Urania) - Rozpoczęła się budowa kopuły i teleskopu ELT
26 maja w Chile odbyła się uroczystość z okazji wmurowania kamienia węgielnego pod budowę kopuły i głównej struktury Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT). Oznacza to oficjalne rozpoczęcie budowy w Chile największego teleskopu optycznego świata. Czy ten gigant pozwoli nam znaleźć inne życie we Wszechświecie?

2017-05-26 15:10 - (Urania) - Częściowo udany debiut rakiety Electron
Firma Rocket Lab dołączyła do elitarnego grona prywatnych firm zdolnych wysyłać rakiety w przestrzeń kosmiczną. W czwartek o 6:20 polskiego czasu 17-metrowa rakieta Electron wzbiła się w powietrze z kompleksu startowego w Nowej Zelandii w swoim pierwszym locie testowym.

2017-05-26 12:20 - (Urania) - Rosyjskie wojsko wysyła Sojuzem satelitę wczesnego ostrzegania Tundra
Po raz pierwszy w tym roku z kosmodromu Plesieck wystartowała rakieta orbitalna. Sojuz 2-1B wyniósł z powodzeniem w czwartek drugiego satelitę wczesnego ostrzegania przed pociskami balistycznymi systemu WKS zwanego także Tundra.

2017-05-26 10:21 - (Urania) - Gwiazda zniknęła - zapadła się w czarną dziurę po cichu!
Nieudana supernowa - tak można nazwać to co zaobserwowali astronomowie w przypadku gwiazdy N6946-BH1, która przekształciła się w czarną dziurę bez wybuchu supernowej. O najnowszych odkryciu przy pomocy teleskopów LBT, Hubble i Spitzer informuje NASA.

2017-05-25 16:30 - (Urania) - Zwierciadło wtórne dla teleskopu ELT zostało odlane
Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) poinformowało o kolejnym etapie budowy Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT). Zostało odlane zwierciadło wtórne dla tego olbrzymiego teleskopu.

2017-05-25 09:18 - (Urania) - "Niebo na dłoni" nr 6 o Księżycu
Na YouTube opublikowany został szósty odcinek cyklu "Niebo na dłoni". Tym razem tematem jest naturalny satelita naszej planety - Księżyc. Zachęcamy do obejrzenia tego i pozostałych odcinków!

2017-05-24 19:33 - (Urania) - Juno siódmy raz przelatuje tuż nad atmosferą Jowisza
W miniony piątek sonda Juno po raz siódmy zbliżyła się na odległość zaledwie 3 500 km nad górną granicą chmur Jowisza. Po raz piąty miała włączone wszystkie instrumenty naukowe i kamerę JunoCam, by zebrać cenne dane opisujące atmosferę i pole magnetyczne gazowego olbrzyma.

2017-05-24 12:01 - (Urania) - Astronarium nr 35 o radiowej linii wodoru 21 cm
Premierowy odcinek czwartego sezonu "Astronarium" będzie poświęcony najbardziej zdumiewającej, radiowej linii emisyjnej neutralnego wodoru o długości 21 cm oraz wiedzy, którą dzięki niej zdobywamy o całym Wszechświecie. Program można zobaczyć w TVP 3 w środę o godz. 15:35, powtórki o 00:50 i 6:35, a później na YouTube.

2017-05-23 19:00 - (Urania) - Jasność KIC 8462852 znów znacząco spada
Uwaga: jasność KIC 8462852 znów znacząco spada! Tajemnicza gwiazda oznaczona KIC 8462852 - znana też pod nazwą Gwiazda Tabby od imienia swej odkrywczyni Tabithy Boyajian - znajduje się około 1300 lat świetlnych stąd. Na tle innych gwiazd wyróżnia ją przedziwne zachowanie - jasność obiektu spada w nieregularnych odstępach czasu aż do dwadzieścia procent. Na obecną chwilę naukowcy nie umieją tego wytłumaczyć w żaden sposób.

2017-05-23 11:34 - (Urania) - Ciemne niebo nad hiszpańską La Palmą
Przed dziesięcioma laty należąca do Hiszpanii wyspa La Palma została oficjalnie nazwana “rezerwatem światła gwiazd”. Miało to na celu zapewnienie ochrony dla znajdującego się tu obserwatorium astronomicznego, które borykało się z problemem zanieczyszczenia światłem - oraz zachowanie ciemnego nieba na potrzeby wszystkich mieszkańców i odwiedzających wyspę. Dziś wiadomo już, że przyniosło to oczekiwane rezultaty!

2017-05-23 05:30 - (Urania) - NASA odkrywa “gorącego Neptuna” z prymitywną atmosferą
Naukowcy z NASA dokonali kolejnego niezwykłego odkrycia badając planetę z gwiazdozbioru Panny. Oddalona o 440 lat świetlnych HAT-P-26b na pierwszy rzut oka wydawała się być kolejnym gorącym Neptunem, jednak ciekawość naukowców przyciągnęły niezwykłe wyniki jej składu chemicznego oraz atmosfery, które nie pasowały do postawionej teorii.

2017-05-22 20:47 - (Urania) - „Astronarium” powraca! Nowe odcinki w Telewizji Polskiej
„Astronarium”, telewizyjny serial naukowy o kosmosie, będzie kontynuowany w Telewizji Polskiej. Premiera nowej serii odcinków w środę 24 maja 2017 r. o godz. 15:35 w ogólnopolskim paśmie TVP 3. Czasopismo i portal Urania jest partnerem medialnym programu.

2017-05-22 10:24 - (Urania) - VII Letnia Szkoła Polskiego Oddziału EAAE
European Association for Astronomy Education oraz Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach zapraszają nauczycieli do wzięcia udziału w Letniej Szkole Astronomicznej, która odbędzie się pod koniec czerwca.

2017-05-21 12:16 - (Urania) - Dawn przesyła zdjęcie Ceres w opozycji
Sonda Dawn dotarła do Ceres w 2015. Od tego czasu odkrywa przed nami ten ciekawy, nieco zaskakujący świat zbudowany z lodu i skał, niegdyś zawierający również wodę. Niedawno przesłała też na Ziemię fotografię Ceres w bardzo wysokiej rozdzielczości, dzięki której możemy zobaczyć drobne szczegóły powierzchni tego obiektu pasa planetoid.

2017-05-20 15:18 - (Urania) - Historia krajobrazów Tytana bardziej podobna do Marsa niż Ziemi
Para wodna w chmurach kondensuje się i spada pod postacią deszczu, który zasila rzeki na powierzchni. Te z kolei wpływają do jezior i oceanów. Ten opis zjawisk pasuje tylko do dwóch ciał w Układzie Słonecznym: Ziemi oraz Tytana – największego księżyca Saturna. Tytan jest jedynym znanym nam obiektem w Układzie Słonecznym poza Ziemią na którym występują obecnie aktywne rzeki. W rzekach na Tytanie nie płynie jednak woda, a ciekły metan. Naukowcy z MIT w czasopiśmie Science, wnioskują, że ukształtowanie powierzchni i topografia Marsa i Tytana znacznie odbiegają od tego co widzimy na naszej planecie.

2017-05-19 13:29 - (Urania) - Cassini przesłała pierwsze zdjęcia Saturna w rzeczywistych barwach
Większość z nas przyzwyczaiła się już przez lata do efektownych, lecz monochromatycznych fotografii Saturna. Tymczasem właśnie teraz sonda Cassini zaczyna przesyłać na Ziemię zdjęcia upierścienionej planety w barwach rzeczywistych!